Finanţarea universităţilor autohtone, între formă şi fonduri

Citesc titlu mare sosit pe agregatorul de ştiri: „În 2008, MECT a alocat universităţilor cu 261% mai multe fonduri decât în 2004”. Apoi citesc paragrafele ce urmează, direct de la sursă.

Şi mai citesc o dată. Şi, cu mult efort, încă o dată…

De fapt cine, cui, cât şi pentru ce a alocat?

{ 22 comments to read ... please submit one more! }

  1. Ca cetatean contribuabil sunt foarte revoltat de un fenomen.
    Platesc deci din banii mei invatamintul superior pt. mii de tineri care fac facultatea moca apoi ei spun “e naspa in RO” si pleaca nereturnind nimic Statului care i-a finantat.
    Ar trebui sa fie pusi sa plateasca la plecare macar facultatea (2-3000 euro) sau sa se inscrie la fac. cu conditia sa lucreze cel putin 5 ani pt. RO.
    Poate si ei au dreptate sa plece dar si eu am dreptul sa fiu profund nemultumit de acest fenomen.
    In vest exista asemenea clauze de a da banii inapoi la inscrierea in facultati sau cind angajatii fac anumite traininguri platite de angajator si apoi, fiind cu sacii in caruta (cu diplomele in caruta) vor sa plece la un loc mai bun.

  2. Nu sunt de acord cu Lucius. In nici un caz cei care vor sa plece din tara nu ar trebui sa platesca nimic pentru facultate. Sa nu uitam ca sunt si studenti romani care studiaza din start in alte state fara a plati taxe diferite fata de studentii acelor state!

    Cred ca Romania ar trebui sa se concentreze mai mult pe oferte de mentinere a acestor absolventi in tara, oferte care in momentul in care sunt competitive cu piata externa vor aduce oameni si din alte tari. In modul acesta cred ca s-ar mari competitivitatea.

  3. Voi cita un clasic in viata: “Problema cu romanii e ca, fata de cei din UE, nu sunt destul de obsedati de ce se intimpla cu banul public”.

  4. Ca sa nu mai vbesc. de superlefoaiele conferentiarilor si profesorilor, cel putin aici la Iasi, la Univ. Cuza.
    Conf. au de la 35 mil. in sus, in schimb asistentii au leafa femeii de serviciu (??).
    De aia nu e de mirare ca fostul rector Oprea constant a refuzat sa-si declare averea.

  5. In cazul de fata, sunt de acord cu Lucius.

  6. Eu sunt de acord cu Lucius cu conditia ca universitatile sa nu mai primeasca nici un ban de la stat. Faza cu invatamantul superior gratuit e un mit, platim impozite de ne cocosam pentru asta si uite ce se intampla: absolut nimic.

  7. Nu am vrut sa spun decat ca decizia ca dupa studii sa existe obligativitatea de munca in Romania e una tampita.
    Parerea mea e ca cei mai multi bani in domeniul invatamantului superior se duc aiurea. Se poate vedea din link-ul postat de Andrei ca mai bine de 60-70% din buget se duce pe salarii, administratie, burse … si nu pe cercetare. Si mai rau e ca salariile sunt atractive doar la nivelul inalt si nu la nivelul de incepator.
    Personal cred ca atragerea de resurse umane care sa schimbe sistemul e mai importanta in momentul de fata decat “taxarea” celor care parasesc tara, sau mai stiu eu ce artificii.
    Chiar daca s-ar introduce aceasta taxa mai mult ca sigur ca lumea va pleca. Caci cei buni prima data se uita la oportunitatiile de cercetare si apoi la salarii, Ori Romaniei pe langa salariile la incepatori ii lipsesc acut oportunitatile de cercetare .

  8. Lucian zice “din link-ul postat de Andrei ca mai bine de 60-70% din buget se duce pe salarii, administratie, burse …”.

    Stiam Lucian dar nu conteaza. Toate acestea sunt componente ale scolarizarii superioare ale unui tinar dintr-o cota de ban public. Scopul final al univ. de stat este sa scoata titrati. Si eu nu vreau sa dau bani de la mine ca sa am titrati care pleaca. Practic bani dati intr-o gaura neagra.

    Sa inceteze atunci invatamintul gratuit de stat. Asa da.

  9. chestiuea e decit discutabila. absolventii facultatilor ce aleg sa lucreze strainatate trimit o mare parte din bani acasa familiilor., bani care se regasesc in cresterea consumului si daca ne-am uita doar la tva-ul platit statului s-ar obsearva ca ca statul recupereaza inzecit suma investita. asta ca sa nu mai vorbim de efectul de accelerator al cresterii economice

  10. Ok sunt de acord cu Lucius si cu Claudiu. Cum se da legea ma voi duce sa platesc pt propria universitate. Am insa un mic amendament. Sunteti de acord sper ca la universitatile la care procentul de absolventi care isi gasesc de lucru e mic(stabiliti voi ce inseamna mic) sa li se ia banii inapoi (profesorilor salariile)?

  11. Eu am în jur de 10 milioane (asistent), cu 9 ani vechime. Dacă li se dublează bursele studenţilor, e bine, că le pot cere cu împrumut pînă luna viitoare.

    Oricum, numai profii sunt de vină. Pentru toate cele vizibile şi pentru cele ce vor veni. Măcar pe ei îi cunoaştem, dacă pe adevăraţii vinovaţi nu.

  12. Despre finantarea universitatilor publice (si private) s-a mai scris aici pe blog, cu generozitate chiar.

    Privesc insa un pic incurcat cifrele invocate si imi mentin intrebarea: ce anume finanteaza contribuabilul roman? Iluzia calitatii intretinute de modernizarea spatiilor de invatamant? Salarii, burse si alte cheltuieli sociale? Cercetarea si dezvoltarea? Reproducerea cunoasterii? Formarea de elite sau de personal calificat si competent pentru varii activitati ocupationale?

  13. O prostie este taxarea studentilor pentru ca vor sa plece din tara dupa terminarea facultatii. A mai incercat-o si Ceasca, cu unele “mici” probleme privind drepturile omului, ca in rest era epoca de aur…
    In rest e adevarat, platesc taxe catre stat ca sa-mi dea un fond de “calificati” absolut necalificati. Problema nu e neparat bugetara, ci tine de mentalitatea “fostilor-actuali-urmasi de fosti”. Invatamant gratuit – o utopie, invatamant de calitate un prag de neatins de catre scoala romanesca.
    E frustrant ca platesc prin impozit salariul unui “profesor-doctor” in socialism stiintific, dar nu am ce face, dobitoci se gasesc si afara, dar nu in numar asa mare si in functii asa inalte. Cat despre absolventi de informatica – care nu stiu sa defineasca “informatia”, cam asta e nivelul…

  14. Atentie la Dansu.
    Intii zice “taxatea studentilor e o prostie”. Dar apoi zice “in rest e adevarat” si ce “e frustrant ca platesc impozit”.
    Deci ce sa inteleg? Ca voia din start musai sa ma contrazica nu?

  15. vizavi de intrebarea “Ce anume finanteaza contribuabilul?”, mie mi se pare ca acest contribuabil finanteaza in mod generic invatamantul, ca un serviciu public, social. daca mergem mai departe de acest input in sistem, o sa constatam ca banii se duc intr-un haos, pentru ca nu exista o strategie clara care sa defineasca si sa transforme practic niste concepte care suna bine. Reproducerea cunoasterii e absolut o iluzie. Universitatile noastre sunt dezvoltate in sistem de fortareata: dincolo de zidurile lor nu trece nimic. Mi-as dori sa vad o investitie intr-un program de comunicare si insertie pe piata muncii a absolventilor. Nu e utopic ce zic, exista! Cum sa fie formate elite daca mediul academic se incapataneaza sa isi pastreze ecartul fata de ce se intampla in afara unui amfiteatru? Mi-ar placea sa vad o investitie intr-un studiu de cercetare de piata aspra necesitatii calificarilor.
    Lista ar putea continua! e vorba de un menagement defectuos la multe niveluri, care amplifica problema pe principiul bulgarelui de zapada. Managerii acestor institutii traiesc inca fantezist etapa declarativa, iar rezultatele se vad. Prin alte tari si studentii au un cuvant de spus in realizarea bugetului unei universitati.

    @ H. Popescu Iar despre problema “profilor” vinovati, tonul ironic nu se potriveste deloc… e oarecum evidenta partea lor de vina in “implementarea” defectuoasa a unor concepte false. Ma intreb cam cati dintre acesti profesori cu 10 milioane pe luna se gandesc macar la statutul studentului ca partener al profesorului in dezvoltarea corpusului de cunostinte… e clar ca unii nu!

    Poate ar fi excelent sa procedam ca in media? Daca “proful” are puncte de rating, sa aiba si puncte la salariu? Adica acele evaluari realizate profesorilor sa aiba un statut real in asigurarea calitatii.

  16. Si in invatamant, ca si in multe alte domenii, se aplica aceeasi filozofie paternalista, de care putine domenii au scapat dupa 1989: lasa-ca-stim-noi-mai-bine-ce-e-nevoie.

  17. Deturnarea de fonduri si trucarea de licitatii de catre conducerile/rectoratele univ. de stat se cheama acum “filozofie paternalista”? Nu stiam.

  18. Lucius: comentariul meu era o remarca la ceea ce spunea LM ceva mai sus: “Universitatile noastre sunt dezvoltate in sistem de fortareata: dincolo de zidurile lor nu trece nimic. Mi-as dori sa vad o investitie intr-un program de comunicare si insertie pe piata muncii a absolventilor. Nu e utopic ce zic, exista! Cum sa fie formate elite daca mediul academic se incapataneaza sa isi pastreze ecartul fata de ce se intampla in afara unui amfiteatru? Mi-ar placea sa vad o investitie intr-un studiu de cercetare de piata aspra necesitatii calificarilor.”

    E mai clar acum? 🙂

  19. Da Claudiu, e ok. Scuze am fost cam ironic. Ce sa fac sunt cam “touchy” cind e vorba de jaful banului public.

    O precizare: dincolo de zidurile universitatilor nu trec nici macar controalele garzii financiare 😀

  20. La Iasi, la Univ. Cuza conducerea foloseste o stratagema pt. a calma publicul. E drept Univ. Cuza beneficiaza de bani UE si de la IFI-uri pt. proiecte. Si rectoratul zice – avem acesti bani din proiecte si de asta ne permitem unele lefuri. Dar activele de baza ale universitatii cu care s-au atras/facut banii astia nu sunt de fapt PUBLICE? Deci o poezie pt. naivi.

  21. Lucius: OK, no problema 🙂 Ne refeream la lucruri diferite 🙂

  22. 1. ce finanteaza contribuabilul? pai e sistemul de pensii intors pe dos!.. ai trecut prin invatzamant fara sa platesti si acum pui banul ca sa mearga sistemul mai departe.. e adevarat ca sistemul asta nu se poate sustine singur daca tot pleaca din el unii/altii, pe de alta parte nici copiii lor nu vor studia in Romania, deci se echilibreaza pe termen lung.
    2. bugetul este gestionat de universitate. bugetul si-l imparte universitatea. universitatea este administrata de profesori. aici apar 2 probleme:
    2.1. profesorii nu sunt uniti, altfel n-ar fi diferente de 1:10 la salarii. solutiile trebuie sa inceapa de aici.
    2.2. profesorii nu sunt neaparat niste buni administratori, nici nu cred ca au un sistem eficient de evaluare a performantelor ca administratori.
    3. studentii pot sa ceara mai mult de la profesori, dar nu o fac. nici eu nu am facut-o. de ce? pentru ca atunci nu citisem suficient incat sa inteleg ce ma doare cu adevarat si cum se rezolva. ex: profesor batran citind cursul de economie dupa foitze ingalbenite de vreme fara legatura cu realitatea. putem sa-i ajutam noi? sa le deschidem ochii? societatea civila aproape ca nu exista azi in Romania, deci e responsabilitatea generatiei noastre sa incepem sa o construim.. pt cei care vor sa ramana in tara 🙂

{ 0 Pingbacks/Trackbacks }

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *