Bruegel propune reducerea TVA in UE27 cu 1%

Bruegel, un think-tank european pe teme economice, a propus, ca o masura esentiala in limitarea recesiunii la nivelul UE 27, reducerea TVA cu 1% concomitent in toate cele 27 state membre. Este explicat si mecanismul acestei reduceri, precum si alte masuri pe care acesti economisti le propun.

Iata concluzia analizei celor de la Bruegel:

Budgetary boost: Harmonised VAT cut of one percentage point across the board plus national measures, especially targeted relief, tailored to countryspecific circumstances in order to reach a total of one percent of GDP, to become effective by 1 January 2009 and to be phased out in 2010.
Reform commitment: Compensation for deficits above three percent of GDP through sustainability- enhancing reforms.
Enforcement: Correction of excessive deficits to be implemented as early as 2010 if reform commitment is broken.
Prudent borrowing: Agreement by all euro-area countries not to borrow at more than
200 basis points above the lowest euroarea government bond yield.

Pe aceeasi tema:

Pledoarie pentru TVA de 15% la nivelul UE 27

{ 11 comments to read ... please submit one more! }

  1. Tot ce vad in masurile astea este ca se vor reduce contributiile nationale la bugetul UE. Asa incat Romania care ar trebui sa fie unul din principalii beneficiari ai fondurilor UE in anii astia va fi printre tarile care vor fi cele mai afectate de lipsa fondurilor. Evident ca nu ni se va spune ca nu mai sunt fonduri, ci la un moment dat (la fel ca si in cazul Bulgariei) “din cauza coruptiei generalizate si a lipsei masurilor de reforma, alocatiile de la bugetul UE catre Romania vor fi suspendate pana la remedierea situatiei”…

    In plus de asta…din nou confuzia intre Eurozone si UE27

  2. Notarul anonim al regelui Bela

    „to become effective by 1 January 2009” – suntem deja pe 18 noiembrie 2008 şi sunt 27 de ţări; multă baftă.
    „sustainability- enhancing reforms” – wow, termen mai vag rareori găseşti.
    „Agreement by all euro-area countries not to borrow at more than
    200 basis points above the lowest euroarea government bond yield” ??? LOL

  3. alex: te referi la cuvantul “recesiune”? Eu cred ca UE 27 se afla deja in recesiune si se va afla si in 2009. Daca te referi la docoment, este vorba clar de UE27, nu de eurozone.

    Notarul: citeste, te rog, documentul si vei vedea de unde apar cei 200 bp. Referitor la data asa de apropiata: chiar in document se spune ca se poate si ca in plus trebuie sa fie o surpriza pentru ca firmele sa nu-si amane cheltuieli, etc. Da, sunt de acord ca nu este cea mai usoara engleza, insa este “European English” 🙂

  4. Ma refer nu neaparat la “recesiune” (am epuizat deja subiectul ala- tehnic la 1 ianuarie 2009 UE27 nu e in recesiune- dar daca sunt necesare masuri drastice e bine sa nu ne legam de proceduri stricte) cat la faptul ca impozite mai mici inseamna buget mai mic. Adica bani mai putini pentru noii membri.

    Documentul face atat recomandari pentru UE27, dar sunt si unele special pentru Eurozone (“prudent borrowing”). Oricum partea cu prudent borrowing e inutila, daca ai nevoie de bani te imprumuti (chiar daca esti in Eurozone si chiar daca platesti mai mult de 2 procente peste nivelul minim in Eurozone). Un pic offtopic….la cat se mai poate imprumuta acum Romania (dupa ce a ajuns “junk”)?

    “European English”. Adica “Globish”. 🙂

  5. Notarul anonim al regelui Bela

    „If the proposed limit of 200 basis points is reached, we propose that this should trigger an emergency procedure where the member state in question would be allowed only to roll over existing debt until its budget and any borrowing plans have been approved by the EU Council.”
    Dacă spread-ul DE/IT creşte peste 200 bps, Consiliul UE preia controlul politicii fiscale italiene? Nu există bază juridică şi politică pentru aşa ceva. Iar dpdv economic, de facto ar fi, paradoxal, un bailout al Sudului de către Nord[ul Europei]. Puterea atrage responsabilitate, nu? Heh…

  6. Notarul: asa cum spuneam in articolul precedent (vezi link mai sus), este nevoie de vointa politica, coordonata la nivel UE. Daca exista vointa politica, baza juridica se schimba. Daca nu exista, ideile Bruegel (si ale mele si ale altora ) raman la nivel de propunere si cu asta basta…

  7. Ma intreb daca la noi se aud chestiile astea. Vad ca oameni responsabili de la noi se gandesc la iesirea din criza prin majorarea impozitelor.

  8. Emil,
    Unu – o fi UE 27 in recesiune dar Romania nu e.
    Doi – Balance of the current account statea asa, cel putin la nivelul anului 2007: EU 27: -0.7% GDP, EU 25: -0.5% GDP, Euro Area: -0.0% GDP, Romania: -14.1% GDP
    Trei: scadere TVA -> stimulare consum (foarte important consumul caror produse) -> ??? ce se intimpla cu balance of the current account
    Patru: Care e punctul slab pentru Romania in momentul de fata? Unii spun ca finantarea deficitului de cont curent (vezi Fitch)

    O concluzie: ce e bun pentru UE 27/UE 25/Euro Area ca intreg nu e bun pentru Romania. Hai sa vedem country specific circumstances mai intii.

  9. Pongo: problema in Romania cu majorarea impozitelor este necesara pentru a acoperi pomenile electorale… cresterile nejustificat de mari la pensii, la salariile bugetarilor, etc.

    Ionut: nu sunt de acrod cu tine. Recesiunea exista deja in UE 27, sa nu ne ascundem dupa deget. Da, in Romania nu va fi recesiune tehnica, insa cresterea economica va fi atat de mica incat ni se va parea ca o recesiune…. nu avem cum sa ne izolam….

    In plus, de ce naiba s-a mai creat Uniunea Europeana? Nu cumva motivul principal a fost ca ne este mai bine impreuna? Nu este evident ca este asa? Desigur, exista tendinta politicienilor din diferitele tari sa arate ca sunt protectionisti: l-am criticat pe Adrian Nastase ca a propus acum 1 luna mai mult protectionism, il critic si pe Traian Basescu cu remarcile despre a consuma produse romanesti. Eu i-as recomanda dlui. Basescu sa-si ia aer romanesc la punga atunci cand merge in strainatate, eventual de la Copsa Mica.

    Protectionismul ne poate face bine pe o perioada scurta, 1 an – 2, dar dupa aia este un dezastru… am vazut in 1989 la ce a dus nationalismul economic…. si-au dat seama si chinezii in anii ’70 ca nu pot sta izolati.

    Si ce sa facem acum? Sa-i lasam pe politicieni sa castige voturi simple cu mesaje nationaliste si protectioniste? Sau mai bine sa le cerem sa decida ce ne este mai bine tuturor.

  10. Emil, mesajul lui Basescu a fost sa consumam mai multe produse romanesti, nu sa consumam numai produse romanesti. Asta nu prea suna a protectionism…

    Legat de “mai bine impreuna”…. cum era cu accesul fortei de munca in Romania in UK sau Irlanda? 🙂

  11. Emil,
    ce spun eu este ca stimularea consumului in Romania in acest moment de gratie este ca si cum ai administra un tratament medicamentos pentru hipotensiune unui subiect ce prezinta hipertensiune; in cel mai fericit caz se lasa doar cu dureri de cap si ameteli, in cel mai nefericit ajungem la accidente cerebrale.

    Paradoxal e ca tratamentul de care vorbesti (reducerea TVA) ar avea cit de cit un efect ne-nociv pentru pacientul Romania tocmai daca se asociaza cu tratamentul numit “protectionism”.
    Apoi, “sa ne fie bine la toti” nu pare sa fie rezultatul aplicarii masurii la nivelul EU 27; sintem sado-masochisti cumva? Ma rog, sintem …

{ 0 Pingbacks/Trackbacks }

Leave a Reply to Pongo Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *